VitálHáz webáruház

VitálHáz webáruház
VitálHáz webáruház

2016. május 9., hétfő

Tavaszi fáradtság elleni tippek (5+1)


Lehet korral jön, vagy minden évben volt/van, csak már nem emlékszem rá (lehet a kor miatt...), de napok óta szétszórt vagyok és állandóan csak aludnék. Nem segít a kávé, a csoki, a több alvás..., mintha zombi üzemmódra kapcsoltam volna.

Így arra gondoltam, összeszedem, mi az, ami segít(hetne) nekem és másoknak, akik hasonló cipőben járnak, mint én.

Először is nézzük meg, miért vagyunk tavasszal bágyadtak, fáradékonyak, annak ellenére, hogy jön a napsütés, a meleg, csicseregnek a madarak.

Elsősorban a hormonoknak „köszönhetjük” ezt az állapotot. Egészen pontosan a melatonin (alvási hormon) és a szerotonin (boldogsághormon) szintjének a változása a ludas. Míg télen a hosszú esték miatt fokozódik a melatonin termelődése, ezáltal megnő az alvásigény, addig a tavasz közeledtével egyre több napfény éri a szervezetet, így csökken a melatonin termelődése, vagyis az alvásigény. Ez az átállás nem mindenkinél megy zökkenőmentesen (amin az óraátállítás sem sokat segít)

A tavasz kezdetére a szerotonin szintünk is lecsökken, boldogtalanság érzést, depressziót, szomorkás hangulatot okozva. A napfénynek köszönhetően viszont a szerotonin képződés is fokozódik - lassan pótolva a télen kialakult hiányt.

Mit tehetünk ellene?

1. Vitamin pótlás.

Télen nemcsak a szerotonin raktárak ürülnek ki, hanem sok esetben a vitamin raktárak is. Elsősorban a C-vitamin pótlása a fontos, ami segíti az immunrendszer működését. Javítja az ellenálló képességét a fertőzésekkel szemben.


2. Szabadban eltöltött idő. 

Lehet séta, kiülni egy padra napoztatni az arcunkat, karunkat, kis kertészkedés... Bármi, ami jól esik. 



Miért is jó ez nekünk?

Napfény (egész pontosan a nap UV sugárzásának) hatására a bőrünkben lévő D-vitamin előanyagból képződik a D-vitamin. A D-vitamin eléréséhez hozzátesz még a máj és a vese is (a részletekbe inkább nem megyek bele), de a folyamat elindítója a napfény.

D-vitaminra nem csak a csontjainknak van nagy szüksége, hanem az immunrendszerünknek is.
Verőfényes napsütésben akár fél óra alatt előállíthatjuk napi D-vitamin- szükségletünket.


3. Sok folyadék.

 Télen kevesebbnek érezzük a folyadékigényünket. Ritkábban érzünk szomjúságot, ezért legtöbbször kevesebbet is iszunk. Itt az ideje változtatni rajta!

Miért fontos a víz?

Az emberi test 50-60 százaléka víz, amelynek egy része (a nagyobb rész) sejten belül, vagyis intracelluláris, kisebb része pedig sejten kívül, extracelluláris formában (vizelet, vérplazma, könny, nyál, izzadtság...) található meg.

A víznek fontos szerepe van szervezetünk megfelelő működésében. Biztosítja a vérkeringést, szabályozza a vérnyomást, elősegíti az ízület megfelelő működését, fontos szerepet tölt be az emésztésben...

 


Egészséges felnőtt ember átlagosan napi 2-2,5liter vizet kellene, hogy elfogyasszon. Ez a mennyiség nőhet, ha sportol, nehéz fizikai munkát végez, ha nagyon meleg van, szaunázás, termál fürdőzés esetén, sok sós ételt fogyaszt...



4. Étkezési szokások megváltoztatása. 

Télen alapvetően hajlamosabbak vagyunk zsírban gazdagabb, magas tápértékű, „nehezebb” ételeket fogyasztani, mint nyáron, amire szükségünk is van ilyenkor. 



Ha tavasszal tudatosan elkezdjük átalakítani étkezési szokásainkat (sokak ilyenkor eleve jobban kívánják a friss gyümölcsöket, zöldségeket, több folyadékot...), sokat segíthetünk közérzetünkön.



5. Mozgás, sport. (lehetőleg a szabadban)

Egészségünk megőrzése érdekében sokat tehetünk, ha rendszeresen sportolunk. A télen magunkra gyűjtött zsírpárnácskáktól is segít megszabadulni, ami az előző pontban említett zsíradékban gazdagabb táplálkozásnak is köszönhető. (Karácsony, Szilveszter, amire azért valljuk be a Húsvét is dobott egy lapáttal.)



Másrészt a hormonok itt is működésbe lépnek, segítve boldogságunkat. A sportolás hatására (elsősorban a hosszú távon végzett, intenzív mozgás, mint például a futás, az úszás, kario-edzések, biciklizés...) endorfinok szabadulnak fel, amelyek szintén eufóriát okoznak. 

+ a rendszeresen végzett sport miatt nő az önbizalmunk. És itt lépnék át a +1. tanácshoz.


+1. Pozitív gondolkozás.

 Míg a szerotonin raktárain töltődnek, segítsünk nekik egy kicsit azzal, hogy igyekszünk megtalálni a jó dolgokat, pozitív gondolatokkal tervezni a jövőt.

Anyukám szokta mondani, hogy akkor is mosolyogjak, ha nincs jó kedvem, mert a mosoly hozza magával a hangulatot.

Szerinte ezért is szerencsés a munkám, mert itt mindig mosolyogni „kell”, ha beszélgetek az emberekkel, akkor is ha épp bánt valami és ez nekem is jót tesz, ezzel magamon is segítek. Vagy eleve segít, vagy az emberek kedvessége, mert én is kedves vagyok, vagy a kettő együtt, de igaza van, tényleg segít! Lehet mindenkinek kipróbálni! ;) 



Kapcsolódó írásaim: